De Belg vindt meer work-life balance bij kmo’s

Meeste Belgen willen liefst voor een kmo werken

Geplaatst op 19 september 2024

De jobmarkt staat in brand. In zowat alle sectoren loopt het aantal vacatures maand na maand op, terwijl de groep kandidaten krimpt. Wat houdt die war for talent in voor kmo-ondernemers? En hoe trek je de juiste mensen aan?

Hulp gezocht!

De war for talent: het is voor veel ondernemers een kopzorg. Uit een bevraging bij 1000 werkende Belgen en 350 bedrijven, blijkt dat maar liefst 8 op de 10 kmo’s op zoek is naar vers bloed. Zo’n 80% van de respondenten zegt op korte termijn te gaan aanwerven, waarvan 36% zelfs in het kader van een grote personeelsschaarste. Met name het nijpende tekort aan technische profielen is opvallend.

De honger naar groei zien we dan vooral weer bij jonge kmo’ers. Zo zoekt maar liefst 9 op de 10 naar nieuwe mensen, waarvan 65% in het kader van de expansie van hun bedrijf. En wanneer bedrijven willen investeren of uitbreiden, maar daar niet de juiste talenten voor vinden, dan staat dat hun groei in de weg.

Toch hebben kmo’s weinig reden om het hoofd te laten hangen, want ons onderzoek toont aan dat ze net heel wat troeven in huis hebben om de juiste talenten aan te trekken. Sterker: bijna de helft van de Belgen (48%) geeft aan te willen werken voor een kmo. De redenen? Die zetten we even voor jou op een rijtje…

Wat werknemers écht willen

Geluk op het werk, wat betekent dat nu echt voor werknemers? Wij vroegen hen wat ze belangrijk vinden:

  • Welzijn voorop

    Voor 52% van de Belgen staan welzijn en een goede work-life balance hoog op de agenda. De coronacrisis was een eyeopener met blijvende gevolgen.  61% van de Belgen is van mening dat kmo’s meer aandacht hebben voor een goede balans tussen privé en werk. 68% vindt dat kmo-bedrijfsleiders echt om hun mensen geven.

  • Lekker dichtbij huis

    Uren in de file staan? Daar zegt 26% van de Belgen resoluut ‘neen’ tegen. Nu we met z’n allen van telewerken hebben geproefd, klinkt dichtbij huis werken aanlokkelijker dan ooit.

  • Liever klein dan groot

    Geloof het of niet, maar grote bedrijven staan bij werknemers niet noodzakelijk bovenaan het verlanglijstje. Op dit ogenblik lijkt het er zelfs op dat de kmo de war for talent aan het winnen is. Bijna de helft van de Belgen geeft aan het liefst voor een kmo te willen werken, ten opzichte van 23% die liever voor een groter bedrijf of voor een multinational aan de slag gaat.

Grotere bedrijven bieden misschien wel meer doorgroeimogelijkheden en faciliteiten, maar dit gaat vaak ten koste van de familiale sfeer die er in kmo’s wél heerst. En van dat laatste zijn Belgische werknemers grote fan.

Een ding is zeker: het zijn de mensen in je bedrijf die het verschil maken. Investeer dus in het matchen van de juiste kandidaat met je bedrijf. En vergeet daarbij niet naar cultuur, ambities en waarden te kijken.

We zijn heel blij dat ook de werknemers duidelijk zien dat ze bij lokale bedrijven het beste van twee werelden kunnen vinden: een job mét inhoud en toekomst, zonder dat ze daarvoor opofferingen moeten brengen in hun privéleven.

Régis Birgel, Corporate Communications Manager Vivaldis Interim

Tips voor kmo’s om de juiste match te vinden

Hoe vind je nu het juiste profiel als er te weinig vissen in de vijver zwemmen? Tijd om wat meer out of the box te denken. Met deze tips en tricks sla je het juiste talent aan de haak.

  • Zoek geen witte raven

Talent aanwerven is ook een kwestie van talent willen zien. Kortom: hire for attitude, train for skills.

  • Diversiteit wordt prioriteit

Tijd om de daad bij het woord te voegen. Je kan als bedrijf niet achterblijven, en dus moet de werkvloer een weerspiegeling zijn van de maatschappij. Omarm de diversiteit op de arbeidsmarkt en kijk naar talent, ongeacht taal, afkomst, cultuur of diploma. Zo kan je optimaal inspelen op noden en behoeften, wat je team alleen maar ten goede zal komen. Wie hier nu in investeert, plukt er de komende jaren zeker de vruchten van.

  • Zet de juiste kanalen en middelen in

Tegenwoordig zijn de meeste jobs slechts een muisklik verwijderd. Zo probeert 48% van de werkgevers zich op LinkedIn in de kijker te zetten en zoekt 41% zijn heil in job-advertenties. Toch is niet Google je beste ambassadeur, maar wel je eigen werknemers. Zorg er dus voor dat je HR-beleid en Employer Branding op punt staan. Met een jaarlijkse teambuilding kom je er niet. Als werkgever moet je elke dag bewijzen dat bedrijfscultuur bij jou op nummer 1 staat.

  • Leer van grote bedrijven

Kmo’s mogen dan wel aan de winnende hand zijn, dat neemt niet weg dat je wat kan opsteken van grote bedrijven. Het onder de arm nemen van een rekruteringsspecialist heeft menige multinational geen windeieren gelegd. Ook kleinere bedrijven kunnen met zo’n specialist hun voordeel doen. Uit onze bevraging blijkt dat de helft van de ondernemers al een beroep doet op rekruteringsspecialisten. Zie Vivaldis Interim gerust als het verlengde van je HR-beleid. Onze consulenten houden de vinger aan de pols. Met hun uitgebreid netwerk spelen ze als geen ander in op lokale noden en behoeften.

Kortom: Vivaldis Interim leert je om met de bril van kandidaten naar je eigen bedrijf te kijken. 

* Online bevraging uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox bij 1000 Belgen en 350 Belgische KMO's.
 

Kmo’s staan meer en meer open voor kandidaten die op papier misschien niet helemaal perfect in het plaatje passen, maar die binnen afzienbare tijd wel een heel grote meerwaarde kunnen betekenen. Dat is een visie waar wij al jaren voor pleiten en waar we in onze business ook heel veel succes mee oogsten.

Régis Birgel, Corporate Communications Manager Vivaldis Interim