Verkorte werkweek maakt personeel gelukkiger en productiever
Werk is wat je er van maakt – Een verkorte, flexibele werkweek met ingekorte vrijdagen. Dat is het recept van online marketingbureau The Bakery om het juiste talent voor de juiste job te vinden én te houden.
In onze serie ‘Werk is wat je er van maakt’ zoeken we inspiratie bij Belgische ondernemers die HR net op een andere manier aanpakken. Vandaag aan onze tafel? Joris Roeben, co-founder van The Bakery, en Jasmien Vanderstraeten, Employer Brand Strateeg bij Baas.Agency. Samen gingen ze op zoek naar de ideale werkomstandigheden binnen het bedrijf.
Nood aan flexbiliteit en comfort voor medewerkers
Joris: “We zijn een digital marketingbureau met een strategische insteek. Dat brengt vaak een hoge werkdruk met zich mee. Het was dan ook essentieel om samen met Baas.Agency een traject op maat uit te tekenen om ons team meer comfort en flexibiliteit te geven.”
Betere work-life balance
Jasmien: “Door de samenwerking met Joris en zijn team kwamen we er snel achter dat The Bakery erg vooruitstrevend te werk gaat. Enkel op vlak van benefits liep de organisatie nog wat achter. Na grondig onderzoek bleek een verkorte werkweek de ideale oplossing: een combinatie van vooruitstrevendheid en ervoor zorgen dat we gedurende langere tijd privé en werk kunnen afkoppelen. Het team is jong van geest, dus ze waren meteen enthousiast om een nieuw systeem uit te proberen.”
Vroeger werkten we op vrijdag tot 17 uur, nu sluiten we samen de werkweek af om 13 uur met een lunch. Iets om naar uit te kijken.
Verkorte werkweek heeft alleen voordelen
De verkorte werkweek werpt zijn vruchten af. Joris: “Het was belangrijk dat zoveel mogelijk mensen in dit nieuwe systeem, of zoals wij het noemen ‘golden weekend’, meegingen. We gaven hen ook die vrijheid en het was al snel duidelijk dat iedereen zich kon vinden in dit verhaal. Vroeger gingen we op vrijdag door tot 17 uur, nu sluiten we samen de werkweek af om 13 uur met een lunch. Dat is toch iets om naar uit te kijken.”
Jasmien: “Daarna kan iedereen het weekend induiken. Sommige collega’s gaan samen op café, anderen kiezen dan weer voor wat selfcare of doen praktische dingen, zoals boodschappen. Daar moet je in het weekend dan al geen rekening meer mee houden. Door de week heen heb je vaak ook geen tijd voor zulke zaken.”
Time mag dan wel money zijn, bij The Bakery zijn de mensen bewuster beginnen omgaan met hun tijd.
Geen productiviteitsverlies
Time mag dan wel money zijn, bij The Bakery wordt heel bewust met de tijd omgesprongen. “We hebben een aantal zaken gemonitord, waaruit bleek dat er geen productiviteit verloren ging door onze verkorte werkweek. Er werd niet meer uitbesteed aan overhead en ook het aantal ziektedagen steeg niet”, aldus Joris.
Jasmien beaamt dat. “Omdat we onze planning goed bijhouden, kunnen we dit nauwkeurig monitoren en de resultaten zijn positief. Je zou enkel kunnen stellen dat de communicatie naar klanten toe en het respecteren van deadlines nu een andere aanpak vereist, maar ook daar leer je aan wennen. Het verloopt allemaal erg vlot.”
4 dagen werkweek heeft te veel impact
Toch is tijd niet de doorslaggevende factor binnen The Bakery, volgens Joris. “We zien onze korte werkweek als een extra, aantrekkelijk element, maar dat alleen trekt mensen niet over de streep om bij ons aan de slag te gaan. Samen met Baas.Agency bouwen we aan een totaalpakket voor onze collega’s. De work-life balance is inderdaad een stuk interessanter, maar een werkweek van vier dagen hebben we ook overwogen en dat bleek te veel impact te hebben op de werkdruk van onze teams.”
Hoe reageerden de collega’s?
Ook medewerker Kristof is enthousiast over zijn vrije namiddag. “Voor erg praktische zaken moest ik vroeger mijn weekend opofferen, dat is nu verleden tijd. Ik heb een druk sociaal leven, dus tijdens de week komt dat er vaak niet van. Daarnaast geeft het me soms ook meer tijd om plezier te maken met vrienden. Het is mijn work-life balans zeker ten goede gekomen.”
Doorheen de week werkt Kristof nu efficiënter dan ooit. “De deadlines vallen iets vroeger, waardoor ik m’n aandacht er goed moet bijhouden, maar dat zie ik als een voordeel. Ik zou niet terug willen naar onze vorige structuur.”
3 redenen waarom de verkorte werkweek ook in jouw bedrijf een succes kan zijn:
- Dankzij een verkorte werkweek geef je je medewerkers meer tijd voor hun sociale en praktische activiteiten.
- Door meer vrije tijd zullen je medewerkers bewuster omgaan met hun planning en de communicatie naar klanten. Doorheen de week zullen ze efficiënter werken.
- Een goede work-life balance is essentieel voor een aantrekkelijk totaalpakket.
Wie is The Bakery?
The Bakery (het vroegere Bakermen) is een online marketingbureau gespecialiseerd in inbound marketing strategieën, ondersteund door digital advertising. In hun kantoor in Antwerpen zijn een tiental stielmannen- en vrouwen enthousiast aan de slag.