Werk is wat je er van maakt - Het wordt steeds moeilijker om het juiste talent voor de juiste job te vinden. Als werkgever moet je daarom out of the box durven denken.
In onze serie ‘Werk is wat je er van maakt’ zoeken we inspiratie bij Belgische ondernemers die HR net op een andere manier aanpakken. Vandaag praten we over hoe diversiteit het beste uit jouw bedrijf kan halen met Virginie Vercaeren en Filip Corluy van Bierhandel Corluy, waar handenarbeid en denkwerk samensmelten tot een sterk geheel. Hoe kijken ze naar de verschillen tussen arbeiders en bedienden?
Al 35 jaar lang is Bierhandel Corluy een begrip in Putte en omstreken. Vandaag staan er maar liefst drie generaties op de werkvloer. Bestuurder Filip Corluy zet de lijnen uit en doet dat met veel passie. Partner Virginie leidt de administratie in goede banen. Hoe halen ze het beste uit hun arbeiders en bedienden? Tijd voor een babbel tussen pot en pint.
Arbeiders en bedienden zijn twee aparte werelden, maar ze versterken elkaar onderling.
Virginie: “Daar kan ik me in vinden. Je kunt er niet omheen dat de inhoud van deze twee rollen vaak erg uiteenlopend is. Mijn dagdagelijkse taken moet je niet laten uitvoeren door een van onze arbeiders, maar dat geldt omgekeerd ook. Iedereen heeft zo z’n sterke en minder sterke punten.”
Filip: “De taken van arbeiders en bedienden vullen elkaar mooi aan. Zo kunnen we het best mogelijke rendement uit onze zaak halen. Iemand die voornamelijk met leeggoed bezig is, kan je niet zomaar in een vingerknip de administratie van een bedrijf laten regelen. Zo werkt het niet.”
Op welke manier kunnen arbeiders en bedienden van elkaar leren?
Virginie: “Respect hebben voor elkaar is het allerbelangrijkste. We zijn ons ervan bewust dat we iedereen hier nodig hebben om de zaak te laten draaien. Zodra de administratie klopt, kunnen de arbeiders hun werk doen en vice versa.”
Pas als de administratie klopt, kunnen de arbeiders hun werk doen.
Filip: “Teamwerk is alles voor ons. Wanneer er een bestelling toekomt in de winkel ga ik die klaarmaken. Daar komt fysieke arbeid bij kijken. Op het bureau stelt Virginie dan een leverbon op die tegen een bepaalde deadline klaar moet zijn. De bestelling gaat vervolgens de vrachtwagen op richting de klant. Zo klaren we samen de klus.”
Moet je als baas over dezelfde skills beschikken als je arbeiders om goed leiding te kunnen geven?
Filip: “Je moet zoveel mogelijk willen bijleren. Ik kan overweg met bepaalde systemen waar we in het bedrijf elke dag mee werken, maar aanpassingen in het systeem doorvoeren: dat is niet mijn werkveld.”
Virginie: “Je moet kunnen aanvoelen waar alle schakels binnen je bedrijf mee bezig zijn. Zo kan je beter anticiperen op mogelijke complicaties.”
Je moet kunnen aanvoelen waar alle schakels binnen je bedrijf mee bezig zijn. Zo kan je beter anticiperen op mogelijke complicaties.
Hoe belangrijk zijn innovatieprocessen op de werkvloer?
Virginie: “We gaan zoveel mogelijk mee met de vraag van de klant. Op een bepaald moment merk je dat vernieuwing aan de orde is. We zijn met een nieuw systeem gestart dat de hele ketting van ons bedrijf sneller laat schakelen. Daarnaast was onze winkel vroeger twee dagen per week open. Nu is dat meer, en daar plukken we de vruchten van.”
Filip: “Er is een extra kassa bij gekomen en de winkelruimte is daarna ook verdubbeld. Voorts hebben we een nieuwe vrachtwagen en heftruck aangeschaft. Zo kunnen de arbeiders vlotter en beter werken. Al die investeringen zijn nodig om te voldoen aan de steeds groeiende vraag.”
Werken met je handen geeft meer voldoening omdat het afgewerkte product tastbaar is.
Filip: “Daar ben ik het niet mee eens. Alle taken zijn even waardevol. Kijk maar naar een leveringsproces: wanneer er talloze speciale producten binnenkomen, moeten de bedienden alle bijgevoegde documenten nakijken en goedkeuren. Dat is essentieel, en ik twijfel er niet aan dat Virginie daar evenveel waarde aan hecht dan ik aan mijn job.”
Virginie: “Zonder een goede administratie en facturatie zijn er ook geen inkomsten. Maar ik vind het ook erg belangrijk om op de werkvloer mijn steentje te kunnen bijdragen.”
Zonder de fysieke arbeid die in onze sector vaak toch de bovenhand neemt, zullen veel producten niet tot bij de klant geraken.
Het onderscheid tussen arbeiders en bedienden zit in ons land nog steeds diep ingebakken en steekt op de vloer regelmatig de kop op.
Filip: “Zonder de fysieke arbeid die in onze sector vaak de bovenhand neemt, zullen veel producten niet tot bij de klant geraken. Geen levering betekent geen inkomsten. Het is gewoon een essentieel onderdeel van wat we doen.”
Virginie: “Toch is er wel een loonkloof. Dat vind ik jammer. Het is erg moeilijk te verklaren waarom dit verschil nog steeds aan de orde is. We werken allemaal even hard om ons leven te kunnen bekostigen.”
Wat is het belangrijkste dat jullie geleerd hebben van elkaar?
Virginie: “Ik heb een ruwe kant, en die moet ik op de werkvloer soms in toom houden. Filip is veel zachter. Hij leerde me ook om rustiger in de winkel te staan. Nu gaat het al een pak beter.”
Filip: “Ik heb van Virginie geleerd dat de winkel meer op een winkel moet lijken dan op een magazijn. Daarnaast heb ik veel computerkennis opgedaan. Als je leergierig bent, dan gaat dat allemaal vanzelf.”
Wie is Bierhandel Corluy?
Bierhandel Corluy is al 35 jaar lang dé bierspecialist in Putte en omstreken. De drie generaties op de werkvloer bieden een ruim assortiment van alcoholische en niet-alcoholische dranken.