Een LinkedIn-profiel staat vandaag op gelijke hoogte met je cv en motivatiebrief. Ben je op zoek naar een nieuwe job? Of wil je je professionele netwerk uitbreiden en je expertise op een goede manier in de kijker zetten? Volg dan deze 7 tips voor een sterk LinkedIn-profiel.
#1 Stel een professionele profielfoto in
Een profielfoto is vaak het eerste wat je potentiële werkgever en klanten van je te zien krijgen. Zorg er dan ook voor dat je een professionele eerste indruk maakt. Dat doe je met een sympathieke portretfoto met neutrale achtergrond. Draag jij op het werk een blazer? Of heb jij alle dagen een werkoverall aan? Profileer jezelf zoals je bent tijdens werkdagen.
#2 Schrijf een relevante kopregel…
Naast je naam en foto verschijnt ook je kopregel in zoekopdrachten en in het nieuwsoverzicht. Die kan dus maar beter on point zijn. Hou het kort en krachtig, want op mobiel wordt dit tekstje na 30 tekens afgebroken. Net genoeg plaats voor de belangrijkste zoektermen dus. Oh en maak mensen nieuwsgierig, zodat ze doorklikken.
#3 … en pitch!
De rest volgt in het info-stuk. Schrijf hier wie je bent, waar je goed in bent en waarom je van deze job houdt. Hou het ook hier kort. De juiste zoektermen voor jouw vakgebied, vaardigheden en expertise zijn doorslaggevend. Eindig met een call-to-action.
#4 Vereenvoudig je persoonlijke URL
Vereenvoudig de URL van je LinkedIn-profiel naar www.linkedin.com/in/voornaam-naam. Het oogt niet alleen professioneler op je cv, het scoort ook beter in Google en andere zoekmachines. Ga hiervoor naar je profiel. Klik rechts bovenaan op ‘Openbare profiel en URL bewerken’. Daar kan je de link aanpassen.
#5 Actualiseer geregeld je LinkedIn-profiel
Start je bij een nieuwe werkgever, ben je geslaagd voor een opleiding of heb je een langdurig project met succes volbracht? Actualiseer je LinkedIn-profiel zo snel mogelijk zodat je netwerk op de hoogte is. Wie weet is die ex-collega of -klant wel naar iemand zoals jou op zoek? En anders kunnen ze je feliciteren, waardoor je alweer in het nieuwsoverzicht verschijnt. Zo blijf je bij iedereen top of mind!
#6 Vraag én schrijf aanbevelingen
Goede referenties ogen mooi op een LinkedIn-profiel. En toch worden reviews niet spontaan geschreven. Durf er daarom gerust achter vragen. Of nog beter, deel zelf enkele aanbevelingen uit. Zet in de verf waar anderen goed in zijn. Wedden dat de gelukkige je dankbaar is en je graag een wederdienst bewijst
#7 Post regelmatig iets
Wil je goed scoren en je netwerk uitbreiden, dan zul je ook vaker van je moeten laten horen. Deel relevante artikels binnen je vakgebied, reageer op posts van anderen en maak reclame voor bedrijven, samenwerkingen of services waar je tevreden van bent. Hoe actiever je bent, hoe waardevoller je profiel wordt voor het algoritme.